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capa do ebook IS THERE A PLACE TO PLAY ON THE CURRICULUM OF THE NURSERY?

IS THERE A PLACE TO PLAY ON THE CURRICULUM OF THE NURSERY?

Este Artigo teve como objetivo analisar o lugar do brincar no currículo de turmas do maternal. O brincar é um direito das crianças, uma cultura infantil e a atividade principal para o desenvolvimento das mesmas, segundo a teoria sociocultural. A perspectiva da pesquisa é de cunho qualitativo, na qual realizamos um estudo de caso em uma instituição pública de educação infantil, com o objetivo de investigar se o brincar tem se constituído em um direito das crianças e em um dos eixos da proposta pedagógica da instituição investigada. A técnica de produção de dados foi a observação sistemática de duas turmas do maternal. Em face dos dados analisados, nossa conclusão é de que o brincar ainda não se constitui como um direito das crianças e como eixo das práticas pedagógicas nas turmas observadas. Observamos que, apesar de estar presente o discurso da importância do brincar na educação infantil sua inserção na prática pedagógica é quase nula. Constatamos, também que há uma carência de brinquedos/materiais para a realização do brincar na instituição. Por fim, inferimos que, por ainda não haver um reconhecimento da importância do brincar na aprendizagem e desenvolvimento das crianças, as mesmas são privadas do seu direito de brincar, em grande parte da rotina das turmas, isto porque, o foco das práticas pedagógicas, desde o maternal é preparar as crianças para o ensino fundamental. 

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IS THERE A PLACE TO PLAY ON THE CURRICULUM OF THE NURSERY?

  • DOI: 10.22533/at.ed.2992129049

  • Palavras-chave: Educação Infantil, Currículo, Direitos, Brincar

  • Keywords: Childhood Education, Curriculum, Rights, Play.

  • Abstract:

    This article aims to analyze the place of playing in the curriculum of the kindergarten classes. Playing is a children's right, a children's culture and the main activity for their development, according to sociocultural theory. The perspective of the research is of a qualitative nature, in which it conducts a case of study in a public institution of early childhood education, with the objective of investigating whether playing has been a children's right and one of the axis of the institution's pedagogical proposal. The data production technique was a systematic observation of two classrooms of the kinderfarten school. In face of the data, our conclusion is that playing is not yet a children's right and an axis of the pedagogical practices in the observed classes. We observed that, although the discourse on the importance of toys in early childhood education is present, its insertion in pedagogical practices is almost nil. Furthermore we also found that there is a shortage of toys / materials for playing in the institution. Finally, we infer that, as there is still no recognition on the importance of playing in the children's learning and development, they are deprived of their right to play, in large part of the classes routine, this because the focus of the pedagogical practices since the kindergarten is to prepare children for elementary school.

  • Número de páginas: 15

  • Mariana Pereira de Souza
  • Lenilda Cordeiro de Macêdo
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